Prof. Dr. Julia Mehlich

Lomonosov Moscow State University

Curriculum Vitae

Julia Mehlich is Professor at the Department of Philosophy of Natural Science Faculties of the Lomonosov Moscow State University. After her studies of philosophy at the Belarus State University Minsk, she obtained her postgraduate degree at the Humboldt University Berlin in 1994 with a dissertation on the “Analysis of the theoretical approaches and conceptions of ‘peace’, ‘violence’ and ‘conflict’ in Federal German peace research”. In 2002, she completed her habilitation at the Institute of Philosophy of the Russian Academy of Sciences in Moscow with a work on the personalistic content of the philosophy of L. P. Karsavin. From 2004 to 2005, Professor Mehlich researched at Stanford University on a Senior Fulbright Scholarship and in 2008, she worked at the University of Heidelberg through a DFG stipend. Furthermore, in 2009 and 2010, she conducted research through an EU fellowship at the Institute of Slavonic Studies of the Technical University of Dresden. In 2014, she was Guest Professor at the University of Heidelberg as well as at the Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul / Universidade Federal do Rio Grande do Sul in Porto Alegre, Brazil. She was Fellow at the Käte Hamburger Center for Advanced Study in the Humanities “Law as Culture” from January to July 2016 and from January to March 2018.

Research Projects

Die Begegnung von Rechtsnihilismus, Kommunitarismus und liberalem Recht.
Kultur und Geltungstheorie in Russland

In den 90-er Jahren wurden in Russland die Weichen hin zu einem neoliberalen Modell der Zivilgesellschaft und des Rechtsstaates und damit einer Abkehr vom Rechtsnihilismus des sowjetischen Kommunitarismus gestellt. Seither nimmt der Liberalisierungsprozess der Gesellschaft Formen eines äußersten Individualismus an. Russland wandte sich den neoliberalen Prinzipien in einer Zeit zu, als diese im Westen vom Kommunitarismus zurückgedrängt wurden. Das Forschungsprojekt konzentriert sich auf die Analyse dieser in Russland als paradox definierten Situation und untersucht deren theoretische Grundlagen. Eine solche bietet etwa S. Hessen (1887–1951) mit seinem auf die Rechtfertigung des Rechts zielenden Konzept, das es ermöglicht, das Festhalten an der Rechtsordnung zugleich mit der Tradition des russischen Rechtsnihilismus (als der in Russland bestimmenden Form des Kommunitarismus) zu verbinden. Er konstatiert die positiven Züge des Liberalismus: die Anerkennung der „Undurchdringlichkeit der Persönlichkeit“, ihres „suprasozialen Kerns“, der für den Einfluss des Kollektivs und der Umwelt unerreichbar bleibt, – und überträgt diese auf die „kollektive Persönlichkeit“. Die scheinbar paradoxe Annäherung von Liberalismus und Kommunitarismus mit ihrem jeweiligen als gegensätzlich wahrgenommenen Rechtsbewusstsein findet im Rückgriff auf diesen in der russischen personalistischen Philosophie ausgearbeiteten Begriff der „kollektiven Persönlichkeit“ (L. Karsavin, 1882–1952) ihre theoretische Grundlegung. Demnach werden „gesellschaftliche Vereinigungen bzw. Gemeinschaften“ wie etwa Universitäten, Kooperativen, Gilden etc. individuellen Personen gleich betrachtet, die sich durch eine eigene Tradition, einen eigenen, von den jeweiligen Mitgliedern unabhängigen Willen auszeichnen. Diese „kollektiven Persönlichkeiten“ gelten zudem als Träger einer „überpersönlichen“ Aufgabe oder Idee, die die jeweiligen Mitglieder nicht durch gemeinsame Interessen, sondern durch die „gemeinsame Ausführung“ ein und derselben „gesellschaftlichen Funktion“ eine, und erweisen sich damit als Träger eines „objektiven kulturellen Interesses“ oder „überpersönlichen kulturellen Wertes“. Der „neue“ Liberalismus, so Hessens Kritik, habe sich nicht dazu entschließen können, den Individualismus auch auf die „kollektiven Persönlichkeiten“ auszudehnen. Bei der Annäherung von Liberalismus und Kommunitarismus gehe es indes nicht darum, den Individualismus durch Kollektivismus zu ersetzen, sondern darum, das Prinzip des Individualismus zu erweitern.

Philosophical and Literary Aspects of Legal Nihilism in Russia. From F. Dostoyevsky and L. Tolstoy to V. Pelevin and A. Ivanov

The research concerns the cultural anchoring and dimension of validity of legal conceptions through the phenomenon of legal nihilism in Russian philosophy and literature, which is considered characteristic feature of Russian (legal) culture that requires historical and conceptional differentiation. The analysis centers on connections between the affected philosophical and literary paradigms and approaches that mutually influence and complement each other as to their shaping influence on the understanding of law. From this perspective, significant works of well-known writers and philosophers of the 19th and early 20th Century are examined, particularly F. Dostoyevsky, L. Tolstoy, I. Il’in and S. Hessen, as well as contemporary authors including V. Bibikhin, V. Pelevin and A. Ivanov. On the one hand, the study concerns the rationale of law as an independent value with its own validity claim, on the other the rationale surrounding the Ought and the Is, i.e. real law, via the primacy and supremacy of the morally founded law as justice. The primacy of practical reason in I. Kant is transmuted in Russia towards moral absolutism, a moralization that permeates everything. In Tolstoy’s writing, for instance, the moral predicates nado (must, ought, is necessary) and nužno (must, is necessary), instead of dolžno (must, ought), dominate. They do not express epistemic importance, but rather are intended to force a necessary moral claim. The question is pursued to what extent the moral demands in the texts of the investigated writers replace or expand legal consciousness.

Publications (selected)

  • Wege und Schicksale der russischen Philosophie in Deutschland (Пути и судьбы русской философии в Германии) // Russische Philosophie im Ausland: Geschichte und Gegenwart, hrsg. von M. A. Maslin, zsgest. von L. E. Motorina (Русская философия за рубежом: история и современность. Под ред. М. А. Маслина, сост. Л. Е. Моторина), Moskau: KNORUS 2017, S. 74-121.
  • The Transcendental Foundations of the Individual in the Philosophy of Sergei I. Hessen // Russian Studies in Philosophy, vol. 54, no. 5, 2016, pp. 368-377. DOI: 10.1080/10611967.2016.1290418
    Neo-Kantianism in Russia. Special issue of the journal Russian Studies in Philosophy, vol. 54, no. 5, 2016, pp. 359-448 (co-edited with Steffen H. Mehlich)
  • Der radikale Pragmatismus N. F. Fedorovs als Überwindung der Philosophie Kants // Studies in East European Thought, vol. 68, no. 2-3, 2016, pp. 193-211. DOI 10.1007/s11212-016-9256-7
  • The Irrational Expansion of the Philosophy of I. Kant in Russia (Иррациональное расширение философии И. Канта в России). St. Petersburg: Aleteja 2014 (344 p.) – Rev. by A. Dioletta Siclari in: Studi Kantiani 2015, № XXVIII, pp. 115-119.
  • The Forms of Causality in the Transcendental Philosophy of S. I. Hessen (Формы причинности в трансцендентальной философии С. И. Гессена) // Vestnik of the Russian Christian Academy in the Humanities (Вестник Русской христианской гуманитарной академии) 2013, Vol. 14. Issue 4, pp. 182-194.
  • Lev Platonovich Karsavin, Ed. by S. S. Choruzhij, Yu. B. Melikh (Лев Платонович Карсавин. Под ред. С. С. Хоружего, Ю. Б. Мелих), Moscow: ROSSPĖN, 2012 (Series: The Philosophy of Russia in the First Half of the 20th Century) (Серия: Философия России первой половины XX века).
  • The Personalism of L. P. Karsavin and European Philosophy (Персонализм Л. П. Карсавина и европейская философия), Moscow: Progress–Tradicija 2003.
  • Il superamento di Kant in Russia // Studi Kantiani 2010, № XXIII, pp. 91-106.
  • Die Reflexion der Liebe als Verbindung zwischen Leben und Metaphysik. Kierkegaard – Dostoevskij – Nietzsche – Karsavin // Philosophisches Jahrbuch, Freiburg, Munich, 106. Jahrgang 1999/1. Halbband, pp. 186-205