Dr. Sabine N. Meyer

Universität Osnabrück

Curriculum Vitae

Sabine N. Meyer studierte an der University of Minnesota, Twin Cities, und an der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, wo sie 2005 das erste Staatsexamen in Englisch und Geschichte ablegte sowie einen M.A. in Amerikanistik und Geschichte erlangte. 2010 wurde sie mit ihrer Dissertation „Hopping on or off the Water Wagon? The Temperance Movement in St. Paul, Minnesota, 1848-1919“ promoviert. Dr. Meyer lehrte in der Amerikanistik und der Englischen Didaktik an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster und ist seit 2011 Akademische Rätin/Assistant Professor for American Studies am Institut für Anglistik undAmerikanistik der Universität Osnabrück, wo sie zudem an Ihrer Habilitation zum Thema „Visions of Peoplehood and Indigenous Futurity in Native American Removal Literature“ (Arbeitstitel) arbeitet. Außerdem ist sie Koordinatorin des Osnabrück Summer Institute on the Cultural Study of the Law und Mitherausgeberin der Reihe Routledge Research in Transnational Indigenous Perspectives. Ihre Forschungsschwerpunkte sind u.a. soziale Bewegungen (insb. die Abstinenzbewegung), Migration und Identität in der US-amerikanischen Geschichte und Literatur, Darstellungen der amerikanischen Ureinwohner in der amerikanischen Pop-Kultur sowie Recht und indigene Literatur. Dr. Meyer erhielt zahlreiche Stipendien und Forschungspreise, so war sie unter anderem Stipendiatin des Cusanuswerks und Teilnehmerin des Mentoring-Programms „Erstklassig!“ an der Universität Münster (2010-2012). Darüber hinaus erhielt sie für Ihre Dissertation den Förderpreis des Forschungsschwerpunkts Historische Kulturwissenschaften der Universität Mainz. Von April 2015 bis März 2016 war Sabine N. Meyer Fellow am Käte Hamburger Kolleg „Recht als Kultur“.

Forschungsprojekt

The Indian Removal in Native American Literature and the Law

My project seeks to contribute to the unraveling of the intricacies between law and Native American literature by reading Anglo-American legal codifications of Native American sovereignty, property, and land ownership in dynamic relation with Native American novels on the so-called Indian Removal. The term removal denotes a distinct period in the history of United States Indian policy, from the late 1820s through the early 1840s, during which Anglo-American law shaped Native American lives to a heretofore unprecedented degree. During this time, the federal government, urged by President Andrew Jackson, forced most of the remaining eastern tribes to migrate west of the Mississippi River in order to get access to their land and resources. I aim at exploring how Native removal literature from the 1850s to the present day negotiates – both thematically and aesthetically – the legal debates about sovereignty, property, and land ownership that were at the heart of the removal controversy.

Publikationen (Auswahl)

  • We Are What We Drink: The Temperance Battle in Minnesota, Champaign: University of Illinois Press 2015.
  • In the Shadow of the Marshall Court: Nineteenth-Century Cherokee Conceptualizations of the Law, in: Twenty-First Century Perspectives on Indigenous Studies: Native North America in (Trans)Motion (hrsg. v. Sabine N. Meyer, Birgit Däwes, Karsten Fitz), New York: Routledge 2015.
  • The Marshall Trilogy and Its Legacies, in: The Routledge Companion to Native American Literature (hrsg. v. Deborah Madsen), New York: Routledge 2015.
  • Sculpting the Indigenous Rights Subject: Environmental Justice, Human Rights, and Independent Film, in: Comparative Indigenous Studies (hrsg. v. Mita Banerjee und Sonja Georgi), Heidelberg: Winter 2015 (im Erscheinen).
  • The World Was Not Made for Men: Representations of Native Americans in Yakari, in: Ethnoscripts 15.1 (2013), S. 86-100.
  • „If you're an Indian, why don't you write nature poetry?“ The Environment in Selected Works of Sherman Alexie, in: Ecology and Life Writing (hrsg. v. Alfred Hornung und Zao Baisheng), Heidelberg: Winter 2013, S. 143-60.
  • From Nationalism to Cosmopolitanism? Contemporary Native American Literature and the Transnational Turn, in: Transnational American Studies (hrsg. v. Udo Hebel), Heidelberg: Winter 2012, S. 283-303.
  • „Mak[ing] Noble, Law-Abiding Citizens“: Scientific Temperance Instruction in American Public Schools, in: Education and the USA (hrsg. v. Laurenz Volkmann), Heidelberg: Winter 2011, S. 71-86.
  • Negotiations of Settler Imperialism in American Popular Culture around the Turn of the Twentieth Century, in: Provincializing the United States: Colonialism, Decolonization, and (Post)Colonial Governance in Transnational Perspective (hrsg. v. Ursula Lehmkuhl, Norbert Finzsch und Eva Bischoff), Heidelberg: Winter 2014, S. 65-87.
  • Worcester v. Georgia (1832), in: Multicultural America: A Multimedia Encyclopedia (hrsg. v. Carlos E. Cortés), Thousand Oaks: SAGE Reference 2013, S. 2184-85.