Morag Josephine Grant (Berlin): Music, Conflict and Human Rights

Abstract

When jurists and others talk about what, in the language of human rights law, is termed “advocacy of […] hatred that constitutes incitement to discrimination, hostility or violence”, they generally reduce this complex phrase to a simple soundbite: “hate speech”. This reduction reflects a wider tendency in our society to view all forms of communication through the lens of verbal language; and this tendency does nothing to help us understand how other forms of expression — such as cartoons, or songs — can also fan the flames of conflict and hatred. As a musicologist, my main interest here is clearly music, but by discussing how the various social functions of musical practices can make them a significant factor in conflict, I also hope to unpack much larger issues arising from our sometimes counterproductive veneration of the principle of free “speech” amid a resurgence of racial and religious intolerance worldwide.

Dr. Morag Josephine Grant

Curriculum Vitae

Morag Josephine Grant studierte Musik und Musikwissenschaft in Glasgow, London und Berlin. Mit einer Dissertation über europäische serielle Musik der 1950er Jahre erwarb sie 1999 ihren Doktortitel am King’s College, London. 2005 erhielt sie ein Stipendium der Deutschen Forschungsgemeinschaft, um die globale Kulturgeschichte des schottischen Liedes „Auld Lang Syne“ zu erforschen. Von 2008 bis 2014 war sie Juniorprofessorin für Musikwissenschaft und Leiterin der Forschungsgruppe „Musik, Konflikt und der Staat“ an der Universität Göttingen. Zuvor lehrte Dr. Grant an der Humboldt-Universität und am European College of Liberal Arts in Berlin. Seit November 2014 ist sie nun Fellow am Käte Hamburger Kolleg „Recht als Kultur“.