Assist. Prof. Dr. Sanja Milutinović Bojanić

Center for Advanced Studies for Southeast Europe (CAS SEE), University of Rijeka

Kontakt

Käte Hamburger Kolleg „Recht als Kultur“
Internationales Kolleg für Geisteswissenschaftliche Forschung
Center for Advanced Study in the Humanities “Law as Culture”
Konrad-Zuse-Platz 1-3
53227 Bonn

Telefon: (+49) 228 / 73 540 24 / 34
Telefax: (+49) 228 / 73 540 54
Email: sanja.bojanic@apuri.uniri.hr

Curriculum Vitae

Sanja Bojanić studierte Philosophie an der Universität Belgrad und Gender Studies sowie Hypermedia Studies an der Universität Paris 8, wo sie anschließend promoviert wurde. Ihre Studien führten sie zu interdisziplinären Forschungsansätzen, die auf experimentellen künstlerischen Praktiken, aber auch auf Ansätzen aus den Queer Studies und der Affect Theory fußen. Sie arbeitete unter anderem am Institut National d’Histoire de l’Art (Louvre, Paris), beim Nouvel Observateur (Paris) und am Laboratory for Evaluation and Development of Digital Editing der Maison des Sciences de l’Homme (Paris Nord, St. Denis). Seit 2010 leitet sie mehrere Feldstudien und Projekte zur Gender-, Bildungs-, Familien- und Armutsforschung in den West-Balkan Staaten. Ihre Forschungsprojekte wurden unter anderem von der Volkswagen-Stiftung, der Europäischen Union, verschiedenen europäischen Universitäten (z.B. Freiburg und Uppsala) sowie das norwegische Außenministerium gefördert. Seit 2013 ist Sanja Bojanić Executive Director des Center for Advanced Studies for Southeast Europe (CAS SEE) an der Universität Rijeka. Darüber hinaus ist sie Assistant Professor sowie Prodekanin for International Cooperation an der Academy of Applied Arts der Universität Rijeka.

Nach Forschungsaufenthalten von April bis Juli 2016 sowie August bis November 2017 ist Sanja Bojanić seit August 2019 erneut Fellow am Käte Hamburger Kolleg "Recht als Kultur".

Forschungsprojekt

"Affectivity at the Crossroads of Law and Culture: Emancipation and Misogyny – Possibly Two Sides of the Same Coin"

Politically and ideologically, last few years particularly in western democracies are not marked only with public voicing of the #metoo movement but also with the strong opposition to this form of empowering women in the society. After almost a century of tedious and consistent emancipation processes, culturally and in a certain way legally (especially in the USA and in certain parts of Europe), non-conservatives stakeholders are now facing open animosity and violent resistance to their politics and policies. Therefore, during my stay in Käte Hamburger Kolleg, I would like to begin my investigation with elements of rhetoric, but move quickly on to the voice. In order to approach the public voice of woman, the right to public voicing and expression of attitudes, thoughts, feelings, I would tackle a recurring premise of woman’s emancipation rhetoric. And not only to justify my title, my intention is to trace the negative phenomenon of misogyny, which is steadily present through history and especially in critical periods of value and argumentative epistemic cultural shifts. The question with which I broach the whole subject is whether it is possible to think emancipation and misogyny separately, and if so, under what conditions?

Publikationen (Auswahl)

  • Genealogy of Betrayal, Novi Sad, Akademska knjiga, 2019.
  • „On the Eternal Present“ in Disrupting historicity reclaiming the future, Silvana Carotenuto (ur.), Francesca Maria Gabrielli (ur.),Renata Jambrešić Kirin (ur.), Naples : UniorPress, 2019.
  • “§ – Paragraphing: Normativity in Europe as Babylon”, with P. Bojanić, ed. W. Gephart, Some Colors of the Law. Images and Interpretations, Frankfurt am Main, Vittorio Klostermann, 2017, pp. 107–116.
  • „Certain trouble: Mockumentaries and Truth“ in T. Andina and A. Condello (Eds.), Post-Truth. Perspectives in Law, Politics and Philosophy, Routledge Series 'Law & Politics: Continental Perspectives” – Taylor & Francis', 2019.
  • “’Humanity’ of the Humanities approach to science”, Stranputice humanistike, ed. Petar Bagarić,
  • Ozren Biti and Tea Škokić, Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, 2017,
  • “Introduction”: “Seminar on Judith Butler’s book – Notes Towards a Performative Theory of Assembly”, Filozofija i društvo, godište XXVII, n. 1, 2016.
  •  “Use and misuse of Cathartic Impulse: Dysfunctional Democracy”, Phainomena XXIV/92-93, June 2015.
  • Documenting Sex and/or Gender, in: Rivista di Estetica, n. 57, 3/2014.
  • Gender and Education (hrsg. mit Tamara Trifunović und Gazela Pudar), Institute for Philosophy and Social Theory, Center for Ethics, Law and Applied Philosophy, University of Belgrade, Belgrad 2014.
  • Mind the Gap(s): Family, Socialization and Gender (hrsg. mit Tamara Petrović-Trifunović und Gazela Pudar Draško), Belgrad: IFDT 2014.
  • Corruption and Sex, the Case of Emma Bovary, in: Filozofija I Društvo 24 (1), 2013.
  • Montrer patte blanche and Experiencing the Margin(alization), in: Import – Export – Transport. Queer Theory, Queer Critique and Activism in Motion (hrsg. von Sushila Mesquita), Wien: Zaglossus 2012.