Thomas Dreier (Karlsruhe): Regulating the Gaze – Normative picture rules and visual images

Abstract

One of the ways in which law and the arts interact is the effects of images and the attempts that have been made to regulate them through law. On the one hand, these attempts reflect the ambivalent consciousness that images are nothing yet but are capable of much, as expressed throughout history from the aniconism under Moses to current day requirements to present images of cancer on cigarette packages. On the other hand, there is the issue of the rivalry between image and speech, along with their mutual linkages in form of reading images or visualizing texts.

Legislature and jurisprudence have developed a voluminous system of norms that considers the most varied points of view concerning analog pictures (standards of proof, copyright/moral rights, privacy protection, surveillance) that can be considered a historically grown corpus. Due to the technology neutrality of most legal norms, these are largely applied without variation to digital images. This raises the question to what extent the law does justice to the profound changes. These issues will be discussed in particular with regard to commands to look at pictures – rather than with regard to prohibitions to look at pictures.

Curriculum Vitae

Der Rechtswissenschaftler Thomas Dreier wurde 1990 an der Ludwig-Maximilians-Universität München zum Dr. jur. promoviert, wo er zudem ein Studium der Kunstgeschichte (u.a. bei Hans Belting) aufnahm. Mit der Arbeit „Kompensation und Prävention. Rechtsfolgen unerlaubter Handlungen im Bürgerlichen, Immaterialgüter- und Wettbewerbsrecht“ habilitierte er sich 2000 an der Universität München. Seit dem Wintersemester 1999/2000 ist Thomas Dreier Professor für Bürgerliches Recht und Rechtsfragen in der Informationsgesellschaft an der Universität Karlsruhe (heute: Karlsruher Institut für Technologie, KIT) und seit 2001 zugleich Honorarprofessor und Mitglied der Rechtswissenschaftlichen Fakultät der Albert-Ludwigs-Universität in Freiburg. Seit Oktober 2014 ist er Fellow am Käte Hamburger Kolleg „Recht als Kultur“.

Dieser biographisch-wissenschaftliche Hintergrund bringt zwei auseinander laufende Diskurse auf fruchtbare Weise zusammen: Bildtheorie und die rechtlich-normative Regulierungspraxis.