Enrico Terrone (Turin): Filmmaking the Social World. Normativity in Depiction and Narration

Abstract

Normativity arguably is the glue of society. Therefore, in order to contribute to shape society – to filmmake the social world –, films should exhibit some kind of normativity. Since films ultimately are narrations made of images, I shall address the issue of film’s normativity by addressing two basic questions. First, how can images be normative? Second, how can narrations be normative? I will argue that both images and narrations can be normative by virtue of their repeatability. Images turn the experience of space into something repeatable, and narrations turn the experience of time into something repeatable. While ordinary perception represents absolutely singular events, a film, understood as a narration made of images, consists in a spatio-temporal structure that can be perceived many times, just as a law can be applied many times. Repeatability makes cinema closer to the universality of law than to the singularity of ordinary perception.

Assoc. Prof. Dr. Enrico Terrone

 

Curriculum Vitae

Enrico Terrone studierte am Polytechnikum Turin (Politecnico di Torino) und erlangte dort den Bachelorabschluss in Elektroingenieurwesen. Von 2008 bis 2012 lehrte er Filmgeschichte und -kritik an der Universität Ostpiemont (Università del Piemonte Orientale) und war von 2011 bis 2013 Doktorand im Fach Philosophie an der Universität Turin. 2013 nahm er zudem Studienaufenthalte an der McGill University, Montréal (bei Prof. David Davies) und an der University of Sheffield (bei Prof. Robert Hopkins) wahr. 2014 wurde Enrico Terrone mit seiner Dissertation „Instances of Cinema. An Ontological Account of Depiction“ an der Universität Turin promoviert und erwarb zudem die Lehrbefähigung (National Scientific Qualification) als Associate Professor für Filmwissenschaft. Zurzeit ist er Post-doctoral Fellow am Laboratory for Ontology (LabOnt) am Fachbereich Philosophie der Universität Turin. Als Philosoph befasst er sich vor allem mit der Ontologie und Ästhetik des Films. Seit Oktober 2014 ist Professor Terrone Fellow am Käte Hamburger Kolleg „Recht als Kultur“.